Hverdagen i Durban

Her i Durban er  ting ganske annerledes fra hva vi er vant til i Norge. Å bo i en så stor by, og faktisk bo i et nabolag, er noe helt nytt for meg, men jeg liker det veldig godt! Selv om Sør-Afrika er beryktet for sin kriminalitet, føler jeg meg veldig trygg, men også litt innesperret innenfor to stengte porter. Vi har fått beskjed om å aldri gå alene uansett hvor du er, noe jeg syns er litt kjedelig, ettersom det hadde vært fint å kunne ta bussen til butikken for å kjøpe det man trenger, uten å måtte dra med seg en til? men det funker, og man blir hvertfall aldri ensom!

Ellers opplever vi veldig mye african time; alt går veldig sakte, og ikke alt er like godt planlagt, men vi blir mer og mer vandt til det. Internettet vi fikk dagen etter vi kom til Sør-Afrika ble brukt opp etter fem dager, så nå stresser jeg litt med hvordan vi skal få levert HiOA-oppgaven om nesten bare en uke!!! Nå er det vår her, så det er mye regn og vind og ikke så veldig varmt ennå. Til jobb kjører vi enten buss eller taxi, som er hvite fullstappa minibusser med fryktelig høy musikk, hvor man viser opp pekefingeren for å vise at man skal til sentrum, eller gjør en bølgebevegelse med henda hvis man er i en annen by og skal til Durban. Jeg syns det er veldig kult å kjøre taxiene, men man må til tider være tålmodig ettersom de, til steder langt unna, ikke kjører før hele taxien er stappa full (15 mennesker ca). Det kan ta 5 minutter, eller det kan ta en time? Noen av taxiene er også veldig små og gamle, men det skal stappes inn like mange mennesker der som i de litt større taxiene. Jeg tok en sånn liten taxi på onsdag, og var redd hele greia skulle falle sammen. Uber (taxi-konsept med bestilling på app) er også et veldig enkelt og greit fremkomstmiddel, men vanskelig for meg nå ettersom jeg ikke lenger har en smart phone. At vi er i Afrika er til tider litt vanskelig å forstå, da vi bor i et veldig fint nabolag og har utsikt til «skylinen» rett utenfor huset, men da vi er i sentrum er det noe annet; der er Håvard og jeg de eneste hvite, til tross for at det er veldig mange hvite i dette landet. I restaurantgata i nabolaget vårt var det den kvelden vi var der, hvite på den ene siden av gata, og svarte på den andre siden, noe som sjokkerte meg litt.  På vei til og fra kontoret ser vi mange hjemløse, og en dag da Håvard hadde kjøpt seg mat på KFC som han spiste på vei hjem, ble han en stund forfulgt av en mann som lurte på hvordan brusen hans smakte.. På bilveiene går det noen tiggere, og da vi kjørte hjem en dag, satt det en mann på knærne midt i veien og ba? Det er ganske vondt å se, og også at små barn må gå rundt og tigge.

taxi sett fra en annen taxi

Men selv om det er mye som er vondt å se, og mye som burde vært bedre, er det også mye «eksotisk» og fint med Durban. Huset vårt har en veranda ut til en hage der det visstnok er noen aper. Kakkerlakker har vi sett, veldig mye tusenbein, både inne og ute, og spesielt når det regner eller dagen før det skal regne. Folk er så hyggelige og åpne mot hverandre til forskjell fra Norge. De fleste vi møter hilser og spør hvordan vi har det, lurer på hvorfor vi er her osv. Ubersjåførene forteller oss steder vi bør besøke, og hvor man er trygg og ikke er trygg, og det virker som at folk bryr seg om andre enn seg selv. Men jeg har også blitt fortalt at jeg ikke må være så naiv, for enkelte har motiver for hvorfor de er så hyggelige. De vi har møtt og fortalt hvor vi er fra, syns det er så kult at vi er fra Norge, og en ubersjåfør vi kjørte med ble veldig ivrig og nevnte flere ganger at vi var de første nordmennene han hadde truffet noen gang, da vi fortalte han hvor vi var fra. Til tross for kriminalitet virker det som sør-afrikanerne har veldig mye tillitt til hverandre, f.eks er det ingen som spør om penger når man setter seg inn i det overfylte taxiene, men det blir forventet at man betaler for seg. Da sender man pengene gjennom alle som sitter foran seg, og den passasjeren som sitter foran, veksler og sørger for at alle får tilbake det de skal ha, noe jeg syns er veldig kult!

"utsikt" fra taxistasjonen

Hittil liker jeg byen veldig godt, og er glad vi bor her og ikke i Johannesburg. Seinere skal vi til Cape Town og Port Elizabeth, og jeg gleder meg virkelig til å oppleve mer av hva dette landet har å by på, både på godt og vondt.