Ho Chi Minh city

N er det lenge siden sist, og litt har skjedd i Durban, men det forteller jeg om seinere, for n er vi i Vietnam!

P lrdag kom vi fram til Ho Chi Minh (Saigon), Vietnam, etter to lange flyturer. Vi fant hotellet og spiste norsk laks p en restaurant i nrheten. Vietnam ligger fem timer foran Norge, som gjorde at vi sov veldig lenge p sndag. Vi gikk til et turistkontor og bestilte to turer, fr vi gikk til Ho Chi Minh square. Der fant vi et gammel leilighetskompleks som n er gjort om til restauranter, og spiste middag der. Vi satt p balkongen og p rekkverket hadde de lagt en gammel takrenne som de hadde fylt opp med vann og masse smfisk. Da vi satte oss der, l det en fisk som hadde hoppet ned fra takrenna, s jeg var litt redd for f fisk i maten... Maten var god, men mens vi satt og spiste, kom det et kraftig regnvr. Vi kjpte oss regnponchoer da vi skulle g tilbake til hotellet, men ble likevel klissvte p beina da gatene nrmest ble omgjort til elver og innsjer. Jeg har aldri sett s mye regn fr, men n er det ogs regntid her, s har vel noe med det gjre.

Utsikt fra restauranten.

Er massevis av snne bord og stoler p alle fortau her i byen. I flge de vi har snakket med er det fordi det ikke er lov med stoler og bord p fortauet, s hvis politiet kommer, er det lett fjerne det.

I gr stod vi opp tidlig og ble henta av to jenter som skulle kjre oss rundt p scootere i noen timer, for se byen. Scootere er det mest brukte transportmiddelet her i Vietnam, bde fordi det er billigere, men ogs fordi veiene er, p enkelte steder, s sm at det er lettest komme fram med det. Vi beskte frst Notre Dame- katedralen, som er en av de gjenvrende bygningene fra tiden som fransk koloni, et palass og et marked. P markedet fikk vi smake p to forskjellige desserter; en yoghurtlignende rre, og en ekkel kaffepudding som svidt gikk ned. Etter markedet dro vi til en minnestatue for en vietnamesisk buddhistisk munk som fyrte p seg selv og dde i 1963, som en protest mot forflgelsen av buddhistene som ble utfrt av de Sr vietnamesiske myndighetene. Etter dette fikk vi sukkerrrjuice og dro videre til China Town og s p et tempel der.

Fisk p marked

Minnestatuen

Tempel

Det var veldig kult oppleve byen fra scooteren, men da vi kom hjem lukta vi veldig eksos, noe som ogs sier noe om hvor forurenset det er her. Dette ser man ogs p menneskene her, og spesielt damene; de fleste bruker nemlig munnbind. Vi har ftt to forklaringer p dette, og det er at de beskytter seg mot den forurensede luften, men den andre forklaringen er at de vil unng s mye sollys som mulig, slik at de kan ha hvit hud. Det er nemlig snn at hvis man har litt mrkere hud, blir man sett p som fattig fordi man da viser at man jobber under sterk sol og drlige forhold for kunne overleve. Spesielle tanker, men tanken er at den ideelle huden er hvit...

Vi gikk ut for sjekke nattelivet her i Saigon i gr. Det var helt okei, men siden det var mandag var det ikke s mye liv. Vi traff noen som vi var med hele kvelden, og opplevde litt av vietnamesisk og asiatisk kultur, da vi satt p bittesm stoler p fortauet mens vietnamesiske damer med hatter kom forbi og skulle selge oss souvernirer, i tillegg til at det var satt opp TV bak pissoaret p det ene toalettet vi var p. Det var litt kult oppleve, det som derimot ikke var kult, var hjemturen. Mens Hvard og jeg gikk og planla uka videre ALENE p fortauet, kom det plutselig en scooter p siden av meg og rska av meg veska. Jeg ble ganske sltt ut av det, og vet ikke helt hvordan jeg reagerte, men etter ganske kort tid fikk jeg tatt opp telefonen min som hadde falt ut av veska, fr mannen kjrte av grde med veske, to bankkort og en del viatnemesiske dong (som forresten har sjukt liten verdi. 1kr er 2703,66 VND). Jeg ringte mamma og pappa med en gang, og de sperret kortene etter to minutter, s mannen har ikke ftt mer enn noen vietnamesiske dong, og jeg er s glad for at jeg greide redde telefonen, snn at jeg ikke mtte kjpt meg enda en ny... Likevel syns jeg det var en veldig ekkel opplevelse. En ting er merket at noe ikke er i veska lenger, men merke at noen tar noe fra deg, var veldig skummelt. Jeg ble veldig frustrert, irritert og lei meg. Bde fordi det er litt jobb fikse nye kort, spesielt nr de m sendes til Sr-Afrika, men ogs fordi at jeg ble veldig overraska over hvor lett det virket vre for mannen p scooteren, og jeg syns det er flt at folk skal oppfre seg snn, samtidig som at det er ille tenke p hvorfor folk gjr som de gjr...Det mest ironiske var at jeg hadde kjpt to lykkearmbnd av en dame rett fr vi gikk fra baren..

I dag ble vi henta tidlig og ble kjrt av to guider et stykke unna byen og ut p landsbygda. Der tok vi bt ut p en halvy og fikk oppleve veldig fin natur, fattigdom og primitive levestandarder, vietnamesisk mat, samt ulike transportmter. Vi satt p i typisk vietnamesisk bt og kjrte i elva Mekong delta gjennom masse grnt kratt. Veldig kult. Satt ogs p med hest og kjerre, men ikke helt p samme mte som i Norge. P ya driver de med mye bier, s  vi fikk smake honningte og honningkrem, som visstnok skal vre veldig bra for huden. Vi hadde en veldig trivelig guide, som med en imponerende engelsk (som forvrig er en mangelvare i Vietnam), kunne gjre rede for ya og svare p sprsml fra Vietnams syn p abort, klimautfordringer og propagandaen fra myndighetene. Vi fikk en stor fin lunsj med en hel fisk, kylling, ris, vietnamesiske pannekaker, scampi og vrruller som ble lagd mens vi s p, og p vei hjem fikk vi fersk kokosnttmelk, noe landet produserer mengder av hvert r.

Vietnamesisk mat. Den runde ballen til hyre er ris som blir klippet opp og brettet sammen til et slags stt flattbrd

Vietnam virker s langt som et veldig fint land med mye by p, selv om ikke styresettet ikke virker vre helt optimalt, og vi gleder oss til oppleve mer!

n kommentar

Lilli

25.10.2016 kl.18:56

Spennende :)

Ingrid Fsker

19, Nord-Odal

Hei, her kan du flge med p mitt r som deltaker i utvekslingsprogrammet "Communication for change" (CFC), som i hovedsak vil best av min reise til og i Sr-Afrika!