Port Elizabeth - Cape Town

Datoen for hjemreisedatoen nrmer seg virkelig n, noe jeg ikke liker i det hele tatt. Det er s mye mer jeg har lyst til oppleve i dette landet, og det er s mye mer jeg vil gjre, men samtidig har vi opplevd veldig mye, og nr jeg ser alle bildene av juletrr og julelys p sosiale medier, kjenner jeg det ogs blir godt komme hjem.

Uansett, siden sist har vi farta en del mer.

Den nest siste dagen vi var i Port Elizabeth, tok Sherwin (kontaktpersonen vr i PE) oss med til en pingvinpark. Jeg trodde vi skulle til en strand med massevis av ville pingviner, s ble litt skuffet da det viste seg nrmest vre et lite plaskebasseng med noen sm pingviner. Men stedet er veldig bra ettersom de hjelper pingviner som har blitt syke eller skadet som en flge av menneskelig forurensing.. Vi dro deretter til det srligste punktet, en veldig stille strand med et fyr. Vi fikk deretter se the Donkin Reserve, en stor plass med utsikt over Algoa Bay, der "The voting line statue" med Nelson Mandela er plassert, samt det strste srafrikanske flagget (som selvflgelig ikke hang p stanga da vi var der) og mer kunst som viser historien til Port Elizabeth, samt "gravkammeret" til Elizabeth som byen er oppkalt etter. P kvelden fikk vi hilst p flere av Rowans venner han har i PE.

Dagen etter dro Thoko tidlig fra PE ettersom hun skulle tilbake til Durban. Vi andre tre var med og arrangerte avslutning for en av Y-zonene (SFO-lignende). Denne Y-zonen er for barn som kommer fra virkelig tragiske familier i gangstermiljet. Hun ene jenta hadde en mor som hadde drept faren og snnen, og som n var sammen med en av de mest beryktede gangsterene. I tillegg hadde hun brukt narkotika under svangerskapet, noe som resulterte i at denne jenta ligna mer p en trering enn en ttering? Vi klipte ut forskjellige figurer, lagde papphatter osv. Da ungene kom malte jeg dem med ansiktsmaling (s helt forferdelig ut, men de var fornyde), og s fikk de gave, mat og godteri.

P kvelden tok Hvard, Rowan og jeg bussen til Cape Town i 12 timer, men som gikk relativt fort ettersom vi n ogs hadde store seter og utsikt over fantastisk srafrikansk natur!

1.desember kom vi fram til Cape Town, og fikk se noe helt annet enn hva vi er vandt med fra Durban. Cape Town er veldig lik en europeisk by, og da vi satt p torget og spiste lunsj, minnet det veldig om Kroatia. Samtidig var det noe nytt se s mange hvite, og i sentrum var ikke segregeringen like synlig som i Durban sentrum, men har vel litt med hvor fint Cape Town sentrum ser ut i forhold til Durban sentrum, og hvor mer turistifisert byen er. Rowan tok oss med til Seapoint, et veldig fint omrde, der mange trener p strandpromenaden. P kvelden utforsket vi byen og mtte flere av Rowans venner.

Seapoint

Dagen etterp dro Hvard og jeg p sightseeing med den rde hop on- hop off bussen, som de har ca. overalt. Vi s det meste av Cape Town, og hoppet av p en fantastisk vingrd der vi hadde vinsmaking. P denne sightseeingen fikk vi virkelig se segregeringen. P den ene siden av veien var det skur og bittesm hus, mens p andre siden var det store villaer. Man kan jo tro hvem som bor hvor? p vingrden s vi ogs bare svarte menn som jobbet med selve vindruene, mens hvite mennesker var mer se i restauranten. Kan jo lure p lnna her og.. ogs ganske fascinerende se kritthvite gamle mennesker, som garantert levde i Sr-Afrika under apartheidregimet, kjre oppover bakkene i store Jeeper og Range Rovers mens svarte menn i bl arbeidsdresser kjrer oppover i fullasta sm pickuper. Med ganske ulikt forml for dagen regner jeg med..

ene siden av veien, med store fine villaer

Andre siden av veien, township

P lrdag tok vi cable car opp til det kjente, og visstnok et av de sju mest fantastiske naturreservatene i verden, Tablemountain. Fjellet Cape Town er kjent for, og som man kan se fra ca alle steder av byen. Vi gikk en fin tur til det ytterste og hyeste punktet p fjellet ? hele tiden med fantastisk utsikt! Vi la oss ogs litt p noen steiner og prvde f litt farge. P kvelden dro vi ut og sjekket nattelivet, men fikk oss en del ekle opplevelser. Da vi spiste middag ble jeg virkelig provosert da den hvite gamle eieren av stedet seksuelt trakaserte den yngre svarte servitren, og hun kunne jo selvflgelig ikke si noe mot han. Da ville hun vel ha mistet jobben, og det er ikke s veldig ideelt nr man bor i et land med 26 % arbeidsledighet.. jeg turte heller ikke si noe ettersom jeg var redd hva han mannen kunne ha kommet til gjre, men i ettertid angrer jeg veldig ettersom han antagelig ikke ville gjort noe mot sine kunder. P vei fra restauranten ble vi forfulgt lenge av en mann som ville selge oss forskjellige greier, selv om vi hele tiden sa nei. Til slutt mtte vi g inn i en butikk og vre der en stund, i frykt for at han ville true oss hvis vi ikke kjpte av han. Da vi kom ut av butikken mtte vi ei annen dame, som spurte oss om penger. Vi sa at vi ikke hadde noe, men hun fortsatte flge etter oss i mange minutter, og smisket med ord som honey, sweetie osv.. vi ble til slutt kvitt henne, men fikk hre av Rowan at ikke byen var trygg ettersom mange gangstere (er visst ogs en del av det i Cape Town) var ute, i tillegg til at mange akkurat har ftt lnn, som vil si at klubber og barer er fullere enn vanlig. Til tross for dette fikk vi en fin siste kveld i Cape Town.

P sndag dro vi til Waterfront, et veldig turistifisert sted. Vi tok pariserhjulet, der vi fikk utsikt til mye av byen, gikk litt rundt, og spiste lunsj, fr vi dro tilbake til hotellet og til flyplassen. Da vi skulle sjekke inn bagasjen, en time fr avgang, kom Rowan p at han ikke hadde ID med seg... det endte med at Hvard og jeg bare mtte g, og trodde egentlig at ikke Rowan kom til rekke det, men rett fr flyet ble stengt for ombordstigning, kom Rowan, som da hadde ftt mye hjelp av en dame i innsjekkingen, lading av telefon p kontroet hennes, bilde av ID p melding, og flge til gaten og inn p flyet.

Tablemountain i bakgrunnen

Vi kom hjem p kvelden, og vil ikke akkurat si at jeg har savnet bo i det ekle huset. Vr del av leiligheten lukta gammelt mugg, og p badet l det en svr kakkelakk som jeg ikke vet om er dd eller levende, og badematta var svartflekkete og klissvt? badet hjemme i Norge, og rensligheten, er noe av det jeg gleder meg til ved komme hjem! Det skal bli deilig kunne g inn p badet uten flipflops, spise med ordentlig kniv og gaffel, g p teppet uten fle at du sitter igjen p det, og sette ting i oppvaskmaskinen istedenfor mtte vaske alt for hnd, og dermed ikke behve vaske ting andre har glemt vaske, for at du kan ha noe spise av eller med!